Kokkärra cfs/43 renovering

Det blev bra till sist, och kärran har nu det utseende och funktion den hade då den 1944 levererades till Statens Utrymningskommission. När jag hitade kärran på en annons så kunde jag inte riktigt föreställa mig hur många timmar som fick läggas ner på renoveringen. Dessutom mitt dyraste projekt hittills.

Jag har ju sett några stycken förrut, det finns förvånansvärt många kvar. Ser ofta tråkiga ut, men man tror gärna, -det där får man ju snart fart på.

Så när jag såg annonsen och fick kärran till ett facilt pris så anade jag inte hur det skulle bli. Den stod utomhus vid en gård utanför Östersund..med tanke på avståndet så fick jag hitta en transportfirma som ordnade frakten till Skåne.

Det var tydligt när jag fick hem den att den stått utomhus länge. Vad värre var är att den nog varit fylld med vatten i stället för vatten/glykol som det skall vara, och det är uppvärmningssystemet jag menar, inte grytan. Alla rör var helt igenrostade och den främre expansionstanken mycket rostig inuti. Grytans botten bucktade uppåt (skall vara plant) så jag misstänkte en frostskada. Systemet har ett antal kikkranar för tömning och två av dessa var frostsprängda. Anslutningsrör (rökrör) mellan eldstad och rökröruptaget genom vattentanken var borta och ersatt med två bitar tunnt spirorör för ventilation. Det kan också vara så att någon eldat i spisen med vattensystemets rör igenkorkade av rost och avlagringar så att grytbottens uppbucktning skett av ångtyck?

Lock till expansionstank

Ordentligt rostigt

När vattenmanteln har uppnått sin temperatur och ånga bildas pressar ång-trycket vätskan genom vattentankens värmeslingor och upp i detta expansionskärl. Flotören på botten är avbruten och skall sitta på en axel som går in i skorstenen, reglerar spjället och därmed draget i fyren.

Rosten borta.

Rengjort, slipat och behandlat med syra så nu är rosten borta och tanken är målad med en färg för invändig målning av vattentankar.

Inne i vattentanken

Här är genomföringen till spjällaxeln. Axeln satt fastrostad riktigt ordentligt och det krävdes mycket våld för att få ut den, och det utan att skada röret. Under till ser man rörslingorna som värmer upp vattnet i tanken.

 

Axell till spjället

Eftersom denna axell går genom expansions tanken genom vattentanken och in i skorstenen måste denna ut innan man kan demmontera tankarna och ta bort dem från chassiet.

Demmontering av rör

Det är ganska många rör och kopplingar i kärran. Alla av järn och alltså inte galvaniserade. Mycket rostiga på insidan och dessa rostpartiklar har genom lång tid samlat sig längst ner och effektivt korkat igen allt flöde.

 Ett litet experiment: Jag förstod att blandningen vatten glykol är fundamental för funktionen. Grytans mantel måste bli varmare än 100 grader annars kan grytans innehåll aldrig komma i kok. Glykolen påverkar vätskans kokpunkt och tillsammans med ett övertryck som regleras av vätskepelaren över till expansionskärlet (burken ovanpå kärran) så blir temperaturen ca 112 grader.

 

 

På bilden ovan till höger ser man två ringar jag svarvat till av järn. Den ena har hängt i ett snöre i ett kärl med vatten den andra i ett kärl med vatten-glykol i en 50% lösning. Tid 14 dagar.

Kikkran, tömning av exp kärl

Jag vill absolut behålla original delar om det alls är möjligt. Denna kikkran var frostsprängd så huset var ovalt och kiken uppblåst och spräckt i gjutgodset. Utsidan av huset är fortfarande svagt ovalt men insidan utsvarvat till rätt vinkel och en ny kägla tilverkad så original delen kvar!

Samma procedur för kikkranen för tömning av grytans mantel.

Nytt rökrör

Här ett nytt ovalt rökrör för anslutning till skorstenen. Fyrboxen reparerad och rökröret har även fått en asklucka i sin kortända som på originalet. Även nya gånjärn till eldstadsluckan och ny plåt i fyrboxens ovandel.

 

 

 

 Äras skall den som äras bör som det heter.

Även denna gång har en god vän hjälp till och Lars Svensson har tillverkat dessa delar och svetsat. Lars är specialist på rostfritt inom precessindustri.

Lackering

Efter slipning är det här dags för lackering i arméns militärgrå färg. Fälgarna renoverade och lackerade. Nya stänkskydd i 6mm gummi och nya vita triangel -reflexer fram och röda trianglar bak.

 

Det går fint att sprutlackera utomhus om vädret är det rätta.

Ny dragstång

Jag har även tillverkat en ny dragstång med stödhjul som gör det lättare att flytta runt kärran och jag kan då även dra den med min personbil. Draget plockas lätt av och originaldragstången sätts tillbaka så att allt ser riktigt ut. Originalet har dragring och en handske för 60 mm kula med en ganska tveksam låsanordning.

Till sist, en motgång.

Det visade sig när allt var klart och 40 liter glykol och 40 liter vatten var påfyllt och första påeldningen gjordes så fanns det en läcka där grytans tömningsrör går ut genom yttermanteln. Förmodligen har det som gjorde att gryttans botten bucktade uppåt även (naturligtvis) böjt röret uppåt och lödningen mella röret och yttermanteln har då blivit otät. Det dropade sakta av vatten och glykol och det luktade mycket illa då det droppade ner på den heta fyrboxen.

För att göra en mycket lång historia kort så slutade det med att grytans botten fick skäras ut och hålet i manteln lagas med en ifylld bit, nytt utloppsrör, ny botten beställd och allt ihopsvetsat igen. Alla dessa delar är i rostfritt stål och Lars gjorde jobbet. Jag förstod på Lars att han helst inte ville se min kärra igen..

Men nu är den klar och fungerar enligt manualen.